Bojová letadla 1. a 2. světové války!

Me 262A aneb jedna z prvních proudových stíhaček

16. ledna 2008 v 17:23 | Kryštof |  Německá
První proudovým stíhacím letadlem byl sice He 280, ale Me 262A byl první bojově nasazenou proudovou stíhačkou. Němci se rozhodli pro Me 262 na úkor He 280, i když Heinkel měl určitě také co nabídnout pro válku zmítané Němcko. Ale Me 262A vynikal svým výkonem a všeobecnými výsledky během testování.
Jeden z pěti prvních prototypů vzlétl 18.dubna 1941, ale ještě s pístovými motory Jumo 210G. Proudové motory nebyly totiž stále schváleny k použití. Me 262A stále čekal na motor BMW 003, ale tento motor se potýkal s vývojovými problémy. A tak bylo rozhodnuto, že jej nahradí motor Jumo 004.
18. července 1942 se dostal do vzduchu bez pomocí žádného přídavného motoru Me 262 V3. Úvodní sériovou verzí se stal jednomístní záchytný stíhač Me 262A-1a. Letoun byl v listopadu 1943 předveden Führerovi a ten v něm ihned uviděl Blitzbomber, stíhací bombardér, schopný přesného bombardování rychlostmi, které byly nepředstavitelné pro tehdejší pístové stíhačky.
Pohon zabezpečovaly dva motory Jumo 004B-1 (-2 nebo -3), každý o tahu 900 kp. Výzbroj se sestávala ze tří 30 mm kanónů MK 108, které později doplnili rakety R4M. Jako stíhací bombardér mohl nést jednu pumu o hmotnosti 500 kg nebo dvě 250 kg. Tato varianta dostala jméno Sturmvogel (bouřňák).
Luftwaffe v červnu 1944 přijala 28 sériových Me 262A. Ještě tentýž měsíc uskutečnila ověřovací jednotka EKdo 262 první záchytnou misi v dějinách proudových letadel. Do listopadu bylo dodáno 315 ks, dalších 1 065 ks následovalo do dubna 1945.
Me 262 měl několik subvariant, jak jsem se už zmínil např. stíhací bombardovací. Další byl Me 262B, předělané dvoumístné cvičné letadlo. Plnil noční záchytný stíhací úkoly. Jeho na přídi umístěné legrační antény, připomínající paroží, jej činili za nezaměnitelný letoun. Němci byli zoufalejší a potřebovali mnohem lepší tudíž výkonnější letadlo. Proto do letadla zamontovali raketový motor, který neuvěřitelně zvýšil rychlost stoupaní na 11 725 m za 4,5 min. Tento letoun dostal označení Me 262C. Ale i ten nedokázal zastavit nezastavitelné.
Messerschmitt 262A
Rozměry
Rozpětí
12,51 m
Délka
10,60 m
Výška
3,83 m
Nosná plocha
21,70 m2
Hmotnost
prázdná
4.420 kg
vzletová
6.396 kg
Výkon
Motor Jumo 004
8.330 N
Max. rychlost
870 km/h
Dolet
1.050 km
Dostup
-
Stoupavost v 0 m
20,00 m/s
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama