Bojová letadla 1. a 2. světové války!

Douglas Bader aneb pilot, kterému odvaha nechyběla

13. ledna 2008 v 18:05 | Kryštof |  Britská 2.pilot

Douglas Bader

Douglas Bader Byl to jeden z nejznámějších stíhačů RAF, legendární pilot proslulý svou odvahou, který ač přišel o obě nohy nevzdal boj s osudem. Byl uznávaný i na druhé straně linie.

Havárie

Douglas Bader předváděl na sportovním letišti v britském Woodley akrobacii na vojenském dvouplošníku Bristol Buldog. Souvratem se vracel na plochu, aby předvedl jeden ze svých pověstných výkrutů těsně nad zemí. Ve druhé fázi obratu však stroj sklouzl, zachytil křídlem o zem a ze stíhačky zbyla jen hromada šrotu. Bader sice havárii přežil, ale museli mu amputovat obě nohy. Pro tak mladého (21 let) letce to byla veliká rána, ale nic nevzdal a naučil se pomocí protéz vykonávat spousty činností, dokonce i řídit auto. Se svým přítelem Rossem úspěšně zkoušel létat na dvouplošníku Avro So4, ale pro vojenské lékaře RAF nebyl způsobilý pro službu v armádě a byl demobilizován.

Opět v armádě

Vše změnila narůstající hrozba II. Světové války. V roce 1939 Baderovi pomohli spolužáci z "pilotky" , kteří nyní zastávali významná místa v RAF. Znali dobře Doulasovo pilotní umění i jeho velitelské schopnosti a umožnili mu návrat k vojenské službě. Beznohý stíhač jejich důvěru nezklamal. Pilotní výcvik si zopakoval bez potíží, zvládl i svou pověstnou akrobacii a v roce 1940, 8 let po své havárii, se opět vrátil do služby. U 19. stíhací perutě pilotoval nejmodernější stíhací letoun té doby Supermarine Spitfire Mk.I. Britští stíhači zajišťovali ochranu nad francouzským přístavem Dunkerque. Právě zde, 1.června 1940, dosáhl svého prvního vítězství, když sestřelil německý Messerschmitt Bf 109 Nakonec těch sestřelů bylo 22, ale to už se vynikající stíhač a střelec Bader stal jedním z vyšších velitelů v RAF.

Zajetí

Zejména ze začátku se chovali Němci k Douglasovi velmi slušně. Byl osobností, které si vážili. Opravili mu protézu, kterou našli v troskách letounu.K návštěvě svého útvaru ho pozval jeden z nejproslulejších německých stíhačů, generál A. Galand, se kterým ho po válce pojilo dlouholeté přátelství. Zanedlouho bylo ale s gentlemanstvím Němců k Baderovi konec. Stal se z něj notorický útěkář. Němcům to činilo potíže a tak mu na noc začali protézy odebírat. Svobody se dočkal až s ostatními spoluvězni, když byl Američany osvobozen zajatecký tábor v Golditzu.

Opět Spitfire

Miliony Londýňanů a dalších návštěvníků metropole nad Temží sledovaly slavnou vojenskou přehlídku na počest vítězství. Nad hlavou jim hřměly letouny v jejichž čele byl jak jinak než Douglas Bader. Krátce po válce z armády nadobro odešel. V 70. letech založil nadaci na pomoc tělesně postiženým. V roce 1976 byl královnou povýšen do šlechtického stavu a dne 4. září 1982 ve věku 72 let tento báječný muž zemřel.

Pilot legendárních strojů

D.Bader za svůj letecký život nalétal přes 5700 hodin na nejrůznějších strojích. Létal hlavně se stíhači Hawker Hurricane a Vickers Supermarine Spitfire. Za své úspěchy obdržel řadu vyznamenání, z nichž nejvýznamnější je řád CBE (Komtur řádu britského impéria)

D. Bader a Čechoslováci

Za 2. světové války patřil Bader k velitelům našich pilotů sloužících u RAF. Jednalo se o letce 310. československé stíhací perutě. Bader si Čechoslováky velmi oblíbil a zůstal jim věrný i po válce, když protestoval proti tomu, jak otřesně komunisté nakládali s našimi válečnými letci.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 David David | 28. října 2008 v 18:41 | Reagovat

Týpek!! :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama