Bojová letadla 1. a 2. světové války!

Leden 2008

Hawker Hurrican

28. ledna 2008 v 20:38 | Kryštof |  Britská
Dlouho do roku 1941 představoval Hawker Hurricane nejpočetnější stíhací letoun RAF a byl to právě on, který sváděl první boje s přesilou Luftwaffe nad Francií a Británií.
Letoun byl původně - jako Hawker Monoplane - navržen s motorem Goshawk a kapotovaným pevným podvozkem, projekt se ale změnil, letoun dostal silnější motor PV.12 (Merlin), dovnitř zatahovatelné podvozkové nohy a později byla i dosavadní výzbroj čtyř kulometů nahrazena do té doby nevídanou baterií osmi kulometů.
Ministerstvo obrany hned po zkouškách objednalo fantastických 600 strojů. Již v září 1939 bylo dodáno prvních 497 letounů, kterými bylo vybaveno osmnáct perutí. K 7. srpnu 1940 bylo dodáno 2309 letounů Hurricane u 32 perutí, zatímco stíhaček Spitfire bylo v té době 1383 u osmnácti a půl perutě. Výroba u firmy Gloster dávala roku 1940 130 strojů měsíčně. V té době měl Hurricane I nové, celokovové křídlo namísto původního potaženého plátnem, a novou trojlistou několika polohově (později plně) stavitelnou vrtuli místo dřevěné dvojlisté Watts.
Během Bitvy o Británii se Hurricane osvědčil jako ideální ničitel bombardérů, byl stabilní při míření a dokázal vypálit zničující salvu; jeho bojový rádius byl navíc větší než u kterékoli jednoplošné stíhačky té doby, celkově ho však výkony Messerschmittů Bf 109 převyšovaly. Silnější verze Mk.II dostala i silnější motor Merlin II o výkonu 1030 HP nebo Merlin XX (1280 HP), silnější výzbroj a přídavné nádrže. V severozápadní Evropě se používaly tyto letouny k náletům na pozemní cíle, v severní Africe se se 40mm kanóny proslavily v boji proti tankům.
Část letounů byla z katapultů obchodních a z palub letadlových lodí použita v mnoha námořních bitvách, slavnou se stala v srpnu 1942 obrana maltského konvoje, kdy se 70 letounů Sea Hurricane střetlo s 600 letadly Osy, aby se jim podařilo sestřelit 39 útočníků při sedmi vlastních ztrátách.
Hurricany se stále větší měrou zapojovaly do bojů na Dálném východě, v Africe a 2952 letadel bylo odesláno do SSSR, kde řadu z nich vybavili lyžemi. Hurricany sloužily k řadě speciálních pokusů s nejrůznějšími druhy výzbroje a leteckých technik (jeden létal kupříkladu jako dvouplošník s odhazovatelným horním křídlem).
Celkově bylo vyrobeno 12 870 letounů tohoto typu v Británii, 1451 v Kanadě (od roku 1941 s motorem Packard Merlin) a stovky jich byly vyvezeny buď před válkou, nebo po ní do zahraničí.
Stručná charakteristika Hawker Hurricane
PohonJeden motor Rolls-Royce (Packard) Merlin XX s uspořádáním válců do V
Výkon1280 HP955 kW
Rozpětí40 ft12,2 m
Délka32 ft 3 in9,8 m
Výška13 ft 1 1/2 in4 m
Hmotnostprázdná4982 lb2259 kg
max.6665 lb3023 kg
Rychlostcest.206 mph332 km/h
max.348 mph560 km/h
Poč. stoupavost2707 ft/min825 m/min
Dostup34 000 ft10 365 m
Dolet460 mil740 km
Výzbroj8x kulomet (12x kulomet Hurricane IIb) nebo 4x kanón; až 226 kg bomb
První vzletprototyp 6.11.1936
Datum výrobyříjen 1937
Vyrobeno12 870 (+ 1451 v Kanadě)
http://www.ferlir.is/images/hurricane_7.jpg
http://www.chuckhawks.com/hurrican.jpg

B-17 Flying Fortress

22. ledna 2008 v 13:40 | Kryštof |  USA 2. bomb
  • Výrobce: Boeing Airplane Company
  • Typ: výškový bombardovací letoun
  • Posádka: 6 - 10 mužů dle typu letounu
  • Pohon: čtyři motory Wright R-1820-97 (B-17G; B-17C až F: R-1820-65) Cyclone o výkonu 895 kW (1200 hp)
  • Výzbroj: náklad pum v pumovnici do 2 724 kg, max. 5 800 kg s využitím vnějších závěsníků.
  • Obranná výzbroj: 10-13 kulometů Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm: 4x2 ve střeleckých věžích v přídi, na hřbetě trupu, ve spodní kulové věži a v zadním střelišti, jednotlivé kulomety v přídi (2), resp. 1 v okně kabiny radisty, B-17C, 1 kulomet ráže 7,62 mm v přídi, po 1 kulometu ráže 12,7 mm v bočních střelištích a 2 dvojice 12,7 mm v horním a spodním střelišti
  • Rozpětí křídel: 31,63 m
  • Délka: 22,78 m (B-17E a F, 22,65 m B-17G)
  • Výška: 5,82 m
  • Nosná plocha: 131,92 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 16 400 kg
  • Vzletová hmotnost: 32 660 kg
  • Maximální rychlost: 462 km/h
  • Dostup: 10 850 m
  • Dolet s maximálním nákladem pum: 1760 km.
http://www.warbirdalley.com/images/b17.jpg

http://afhra.maxwell.af.mil/photo_galleries/aaf_wwii_vol_vi/Photos/00910460_012.jpg


http://www.military.cz/usa/air/war/bomber/b17/b17a.jpg

Me 262A aneb jedna z prvních proudových stíhaček

16. ledna 2008 v 17:23 | Kryštof |  Německá
První proudovým stíhacím letadlem byl sice He 280, ale Me 262A byl první bojově nasazenou proudovou stíhačkou. Němci se rozhodli pro Me 262 na úkor He 280, i když Heinkel měl určitě také co nabídnout pro válku zmítané Němcko. Ale Me 262A vynikal svým výkonem a všeobecnými výsledky během testování.
Jeden z pěti prvních prototypů vzlétl 18.dubna 1941, ale ještě s pístovými motory Jumo 210G. Proudové motory nebyly totiž stále schváleny k použití. Me 262A stále čekal na motor BMW 003, ale tento motor se potýkal s vývojovými problémy. A tak bylo rozhodnuto, že jej nahradí motor Jumo 004.
18. července 1942 se dostal do vzduchu bez pomocí žádného přídavného motoru Me 262 V3. Úvodní sériovou verzí se stal jednomístní záchytný stíhač Me 262A-1a. Letoun byl v listopadu 1943 předveden Führerovi a ten v něm ihned uviděl Blitzbomber, stíhací bombardér, schopný přesného bombardování rychlostmi, které byly nepředstavitelné pro tehdejší pístové stíhačky.
Pohon zabezpečovaly dva motory Jumo 004B-1 (-2 nebo -3), každý o tahu 900 kp. Výzbroj se sestávala ze tří 30 mm kanónů MK 108, které později doplnili rakety R4M. Jako stíhací bombardér mohl nést jednu pumu o hmotnosti 500 kg nebo dvě 250 kg. Tato varianta dostala jméno Sturmvogel (bouřňák).
Luftwaffe v červnu 1944 přijala 28 sériových Me 262A. Ještě tentýž měsíc uskutečnila ověřovací jednotka EKdo 262 první záchytnou misi v dějinách proudových letadel. Do listopadu bylo dodáno 315 ks, dalších 1 065 ks následovalo do dubna 1945.
Me 262 měl několik subvariant, jak jsem se už zmínil např. stíhací bombardovací. Další byl Me 262B, předělané dvoumístné cvičné letadlo. Plnil noční záchytný stíhací úkoly. Jeho na přídi umístěné legrační antény, připomínající paroží, jej činili za nezaměnitelný letoun. Němci byli zoufalejší a potřebovali mnohem lepší tudíž výkonnější letadlo. Proto do letadla zamontovali raketový motor, který neuvěřitelně zvýšil rychlost stoupaní na 11 725 m za 4,5 min. Tento letoun dostal označení Me 262C. Ale i ten nedokázal zastavit nezastavitelné.
Messerschmitt 262A
Rozměry
Rozpětí
12,51 m
Délka
10,60 m
Výška
3,83 m
Nosná plocha
21,70 m2
Hmotnost
prázdná
4.420 kg
vzletová
6.396 kg
Výkon
Motor Jumo 004
8.330 N
Max. rychlost
870 km/h
Dolet
1.050 km
Dostup
-
Stoupavost v 0 m
20,00 m/s

Douglas Bader aneb pilot, kterému odvaha nechyběla

13. ledna 2008 v 18:05 | Kryštof |  Britská 2.pilot

Douglas Bader

Douglas Bader Byl to jeden z nejznámějších stíhačů RAF, legendární pilot proslulý svou odvahou, který ač přišel o obě nohy nevzdal boj s osudem. Byl uznávaný i na druhé straně linie.

Havárie

Douglas Bader předváděl na sportovním letišti v britském Woodley akrobacii na vojenském dvouplošníku Bristol Buldog. Souvratem se vracel na plochu, aby předvedl jeden ze svých pověstných výkrutů těsně nad zemí. Ve druhé fázi obratu však stroj sklouzl, zachytil křídlem o zem a ze stíhačky zbyla jen hromada šrotu. Bader sice havárii přežil, ale museli mu amputovat obě nohy. Pro tak mladého (21 let) letce to byla veliká rána, ale nic nevzdal a naučil se pomocí protéz vykonávat spousty činností, dokonce i řídit auto. Se svým přítelem Rossem úspěšně zkoušel létat na dvouplošníku Avro So4, ale pro vojenské lékaře RAF nebyl způsobilý pro službu v armádě a byl demobilizován.

Opět v armádě

Vše změnila narůstající hrozba II. Světové války. V roce 1939 Baderovi pomohli spolužáci z "pilotky" , kteří nyní zastávali významná místa v RAF. Znali dobře Doulasovo pilotní umění i jeho velitelské schopnosti a umožnili mu návrat k vojenské službě. Beznohý stíhač jejich důvěru nezklamal. Pilotní výcvik si zopakoval bez potíží, zvládl i svou pověstnou akrobacii a v roce 1940, 8 let po své havárii, se opět vrátil do služby. U 19. stíhací perutě pilotoval nejmodernější stíhací letoun té doby Supermarine Spitfire Mk.I. Britští stíhači zajišťovali ochranu nad francouzským přístavem Dunkerque. Právě zde, 1.června 1940, dosáhl svého prvního vítězství, když sestřelil německý Messerschmitt Bf 109 Nakonec těch sestřelů bylo 22, ale to už se vynikající stíhač a střelec Bader stal jedním z vyšších velitelů v RAF.

Zajetí

Zejména ze začátku se chovali Němci k Douglasovi velmi slušně. Byl osobností, které si vážili. Opravili mu protézu, kterou našli v troskách letounu.K návštěvě svého útvaru ho pozval jeden z nejproslulejších německých stíhačů, generál A. Galand, se kterým ho po válce pojilo dlouholeté přátelství. Zanedlouho bylo ale s gentlemanstvím Němců k Baderovi konec. Stal se z něj notorický útěkář. Němcům to činilo potíže a tak mu na noc začali protézy odebírat. Svobody se dočkal až s ostatními spoluvězni, když byl Američany osvobozen zajatecký tábor v Golditzu.

Opět Spitfire

Miliony Londýňanů a dalších návštěvníků metropole nad Temží sledovaly slavnou vojenskou přehlídku na počest vítězství. Nad hlavou jim hřměly letouny v jejichž čele byl jak jinak než Douglas Bader. Krátce po válce z armády nadobro odešel. V 70. letech založil nadaci na pomoc tělesně postiženým. V roce 1976 byl královnou povýšen do šlechtického stavu a dne 4. září 1982 ve věku 72 let tento báječný muž zemřel.

Pilot legendárních strojů

D.Bader za svůj letecký život nalétal přes 5700 hodin na nejrůznějších strojích. Létal hlavně se stíhači Hawker Hurricane a Vickers Supermarine Spitfire. Za své úspěchy obdržel řadu vyznamenání, z nichž nejvýznamnější je řád CBE (Komtur řádu britského impéria)

D. Bader a Čechoslováci

Za 2. světové války patřil Bader k velitelům našich pilotů sloužících u RAF. Jednalo se o letce 310. československé stíhací perutě. Bader si Čechoslováky velmi oblíbil a zůstal jim věrný i po válce, když protestoval proti tomu, jak otřesně komunisté nakládali s našimi válečnými letci.

Manfred von Richthofen aneb Red Baron

13. ledna 2008 v 17:42 | Kryštof |  Německá 1.pilot
Manfred von Richthofen
Dosažená hodnost: Hauptmann
Narukoval: 27.3.1914
Počet sestřelů: 80
Známí o něm tvrdili, že byl jednoduše lovec. Skvělý letec a taktik. Do války vstoupil u kavalérie a k letectvu byl převelen v květnu 1915. Dosáhl největšího počtu potvrzených sestřelů ze všech pilotů (Rene Fonck měl v součtu s nepotvrzenými víc). Proslavil se výrazným zbarvením svého letadla a poté i celé letky (Red Baron). Chtěl být dobře rozpoznatelný, především pro vlastní piloty. Jako první testoval Fokker Dr.I. Byl významným průkopníkem v oblasti taktiky skupinového létání. Přežil vážné zranění hlavy, které mu způsobil střelec pozorovatelského letadla z velké vzdálenosti. Údajně se po zranění velmi změnil a už zdaleka nebyl tak sebejistý. Jeho sestřelení 21.4.1918 nebylo objasněno.



North American Mustang P-51

13. ledna 2008 v 17:05 | Kryštof |  USA
Motor: Kapalinou chlazený dvanáctiventilový Packard V-1650-7 (v licenci vyráběný britský Rolls-Royce Merlin)
Výkon: 1186 kW
Výzbroj: 6 kulometů MG 53-2 ráže 12,7 mm (se zásobníky na 270 nebo 400 nábojů), 2 bomby o hmotnosti 454 kilogramy nebo dvě přídavné nádrže
Rozpětí křídel: 11,28 metru
Délka: 9,83 m
Výška: 4,16 m
Maximální rychlost: 703 km/h
Maximální dolet: 3328 km
Maximální letová výška: 12 800 m
Stoupavost: 1060 m/min
Cena: 50 985 amerických dolarů
http://www.battle-fleet.com/pw/his/p51/P51.jpg

http://airvoila.com/wp-content/uploads/2007/05/mustang-p-51.JPG



Soutěž o diplomy

13. ledna 2008 v 13:51 | Kryštof |  Soutěže
Tady je první soutěž veškeré odpovědi na otázky naleznete zde na těchtostránkách:
1) Fokker dr.1 byl:
a) Dolnoplošník
b) čtyřplošník
c) trojplošník
d) hornoplošník

2) Rozpětí Spitfiru Mk 1 bylo:
a) 10 m
b) 9,51 m
c) 10,98 m
d) 11, 24 m

3) Průzkumná verze Spitfiru PR IC měla přídavnou nádrž o obsahu:
a) 136,5 l
b) 132 l
c) 132,5 l
d) 98,5 l

4) Jaké letadlo chcete na diplom?


První 3 lidé, kteří správně odpovědí na všechny otázky obdrží diplom.

ODPOVĚDI ZASÍLEJTE:
na e-mail: kry5@volny.cz nebo na ICQ: 366-559-083

Messerschmitt 109 B-1 a C-1

13. ledna 2008 v 13:27 | Kryštof |  Německá

Me 109 B-1

Typ: Jednomístné přepadové stíhaví letadlo
Výzbroj: Dva kulomety Rheinmetall-Borsig ráže 7,9 mm nad motorem, střílející okruhem vrtule (se synchronizátorem), se zásobou 500 nábojů na zbraň
Pohonná jednotka: Jeden invertní, kapalinou chlazený dvanáctiválcový motor do V Junkers Jumo 210 Da, se vzletovým výkonem 473 kW
Rozměry: Rozpětí 9,87 m, délka 8,55 m
Hmotnost: Normální operační vletová 2 150 kg
Výkony: Maximální rychlost 465 km/h ve výšce 4 000 m, praktický dostup 8 200 m
http://www.messerschmitt109.com/suisse/met19372.JPG
Bf 109 B-1

Me 109 C-1

Typ: Jednomístné přepadové stíhaví letadlo
Výzbroj: Čtyři kulomety Rheinmetall-Borsig Mg 17 ráže 7,9 mm nad motorem, dva střílející okruhem vrtule (se synchronizátorem), se zásobou 500 nábojů na zbraň, dva v křídlech, se zásobou 450 nábojů na zbraň.
Pohonná jednotka: Jeden invertní, kapalinou chlazený dvanáctiválcový motor do V Junkers Jumo 210 Ga, se vzletovým výkonem 521 kW. Tato a následující verze byly vybaveny motora s přímím vstřikováním paliva
Rozměry: Rozpětí 9,87 m, délka 8,55 m
Hmotnost:
Normální operační vletová 2 290 kg
Výkony: Maximální rychlost 470 km/h ve výšce 4 500 m, praktický dostup 8400 m
Obrázek “http://air2ww.webd.pl/niemcy/bf109/200bf109c1.jpg” nelze zobrazit, protože obsahuje chyby.
Bf 109 C-1

Průzkumné verze Spitfiru

13. ledna 2008 v 12:53 | Kryštof |  Britská
PR IA - Původní verze PR, jedna kamera s ohniskem 127 mm pod každým křídlem, žádné přídavné nádrže.
PR IB - Po jedné kameře s ohniskem 203 mm v každém křídle, přídavná nádrž o obysahu 132 l v zadní části trupu.
PR IC - Stejná jako PR IB, ale se dvěma kamerami s ohniskem 80 mm, namontovanými za sebou v krytu pod pravým křídlem. Přídavná nádrž o obasahu 136,5 l.
PR ID - První zásadná přestavba Spitfiru na průzkumné letadlo. Nesla dvě kamery s ohniskem 508 mm v zadní části trupu. Přídavné nádrže: Velká nádrž integrovaná v náběžných hranách křídla o obsahu 518 l, další nádrž s obsahem 132 l v zadní části trupu. V průběhu roku 1941 nahradila tato verze Spitfiry PR IA, IB, IC a IFu frontových jednotek. Byla vybavena motorem Merlin 45 a dostala označení PR 5D, poté byla přejmenována na PR Mark 4.
PR IE - Navržena pro provádění průzkumu v malých výškách, byl vyroben pouze jeden kus. Pod každým křídlem byla jedna šikmá kamera snímající pod ostrým úhlem prostor ve směru letu. Přídavná nádrž o obsahu 132 l v zadní části trupu.
PR IF: Nesla dvě kamery s ohniskem 203 mm nebo dvě s ohniskem 508 mmv zadní části trupu. Přídavné nádrže: Po jedné nádrži s obsahem 136,5 l pod každým křídlem a jedna s obsahem 132 l v zadní části trupu.
PR IG: Navržena pro provádění průzkumu v malých výškách. Jedna šikmá kamera, která mohla snímat jak vlevo, tak vpravo, namontovaná v zadní části trupu. Navíc jedna kamera s ohniskem 356 mm a jedna s ohniskem 127 mm, obě umístěné vertikálně. V zadní části trupu přídavná nádrž o obsahu 132 l.
Obrázek “http://www.airrecce.co.uk/graphics/AC/spitfires_PR_IC.jpg” nelze zobrazit, protože obsahuje chyby.
Nahoře: Spitfire PR IC.

Názor německého pilota na Spitfire

13. ledna 2008 v 8:59 | Kryštof |  Zajímavosti (2.s.v.)
,,Měl jsem příležitost zalétat si v Jeveru s ukořistěným Spitfirem. Můj první poznatek byl, že letadlo má nádherný motor. Za letu si jenom předl, zatímco motor Messerschmittu 109 je velmi hlučný. Se Spitfirem se lépe létá a přistává než s Me 109. Stodevítka vám nepromine žádnou nepozornost. Cítil jsem, že jsem si na Spitfira zvykl velice rychle. Byl to můj první a trvalý dojem. Se zkušenostmi s Me 109 bych jej však já osobně za Spitfira vyměnit nechtěl. Měl jsem dojem, ačkoliv jsem neměl dostatek času na jeho ověřením, že Me 109 je rychlejší zvlášť v strmém klesání. Rovněž si myslím, že pilot má z kabiny Me 109 lepší výhled než ze Spitfiru. Ve Spitfiru je kabina více vzadu a nad křídlem."

Oberleutnant Hans Schmoller-Haldy pilot Messerschmittu 109,
54. eskarda

Spitfire Mk I.

12. ledna 2008 v 22:05 | Kryštof |  Britská

Technický popis:

Typ: jednomístné přepadové stíhací letadlo
Výzbroj: Osm kulometů ráže 7,7 mm se zásobou 350 nábojů na zbraň
Pohonná jednotka: Jeden pístový kapalinou chlazený dvanáctiválcový motor do RollsRoyce Merlin II s jednostupňovím přeplňovacím turbokompresorem, s výkonem 776 kW
Rozměry: Rozpětí 10,98 m, délka 9,11 m
Hmotnosti: Maximální vletová 2 639 kg
Výkony: Maximální rychlost 583 km/h ve výšce 9 725 m
http://www.digitaltutors.com/uploads/gallery/data/503/medium/spitfire_1000px.jpg


http://guide.dada.net/storia_aeronautica/myimg/182935_1.jpg

Fokker dr.1

12. ledna 2008 v 13:46 | Kryštof |  Německá 1.s.v
Technické údaje:
Země :Německo
Výrobce :Fokker Flugzeug-Werke GmbH
Typ :Trojplošník
První let :Srpen 1917
Celkem vyrobeno :320 ks
Motory :Oberursel UR.II, 9 válců (reciprocating) , 110 HP
Le Rhône, 9 válců (rotary), 110 HP
Rozpětí :7.19 m
Délka :5.77 m
Výška :3.12 m
Hmotnost prázdná :405.90 kg
Hmotnost vzletová :586 kg
Rychlost maximální :165 km/h ve 4000 m
Horní hranice :6100 m
Vytrvalost :1.5 hod.
Posádka :1
Výzbroj :2 x lehký kulomet ráže 7.92mm


Popis:
Trojplošník Fokker DR.I je německý letoun z První světové války a byl postaven ihned po Anglickém Sopwith Triplane. Trojplošníci sice nebyli tak rychlí jako současní dvojplošníci, ale dokázali se lehce vytratit protivníkovi. Malý, lehký, dobré manévrovací schopnosti a nepostrádá tradiční výztužné dráty, které mohly být během boje ustřeleny.Tato kombinace hlavních znaků z něj dělalo vyjímečné letadlo v přímém boji. Když DR.I poprvé nastoupil do služdy. Odpůrci se byli proti, dokud piloti jako Werner Voss neukázeli , co by letoun mohl v boji dokázat. Voss pilotoval prototyp a sestřelil s ním 10 britských letadel za 6 dní vzdušných válek v září roku 1917. Bohůžel, ani tento Fokker nebyl bez chyby a koncem října 1917 byli dočasně odvoláni ze služby když mnoho pilotů včetně Heinricha Gontermanna bylo zabito následkem neúspěchů mnohých perutí. I přes zdokonalení konstrukce si trojplošník Fokker DR.I již nikdy svou vynikající pověst mezi německými letci nezískal nazpět.
Řekli o něm:
Manfred von Richthofen: "Stoupá jako opice a řídídí se jako ďábel"
Fokker Dr.1 Le Rhone



Spitfire nebo Messerschmitt?

12. ledna 2008 v 13:03 | Kry5 |  Ankety
Tak co jakou z těchto dvou stíhaček máte radši?


Vyhryje tento anketový souboj Spitfire nebo Messerschmitt?